Hur funkar det?

Förklaring av beteckningen:

Produktions årtal:
Bakom biltypen står ett eller två årtal som bilen produktionsår. Står där bara ett årtal så år den bilen bara vara i produktion i ett år. Detta handlar framför allt om Amerikanska bilar som fick förändringar på utseende nästan varje år.

Motoreffekt:
Effekt är angiven i SAE-hk.

Produktions antal:
Siffrorna gäller den typen av bilen och produktionsåren som är beskriven.
Står där en nolla då har vi inte hittat några uppgifter.

Priserna:
Priserna är cirkapriser (riktpriser) i Svenska kronor.
Priserna gäller den modellen och motorn som är beskriven. Bland annat en annan motor, utförande, byggår eller/och en känd ägare kan har stort betydelse för priset!

För att värdera bilarna har vi använd olika medier så som:
– Olika försäljning webbsidor av företag, specialiserad i klassiska bilar, i Sverige, Europa och Amerika.
– Olika bilförsäljnings webbsidor i Sverige, Europa och Amerika.
– Olika försäkringsbolag, specialiserad i klassiska bilar,  i Sverige, Europa och Amerika.
– Kollat biltidningar, bilklubbs och på auktioner i Sverige, Europa och Amerika.

Värderingen:
Excellent; 95-100 poäng; En bil i vinnande utställnings (concours) skick. Bilen är i orörd och otrolig fin original skick eller är ‘body off’ restaurerat enligt tillverkares specifikation och med original delar. Känns och ses ut som ny och kommer helt, till sista bult och mutter, överens med dåtidens leverans. Med komplett historia och ’matching numbers’. Körs till utställningar i ett täckt släp. Ett sällsynt fynd och därför en bil där samlare letar efter.

Utmärkt, 90-95 poäng; En bil i perfekt skick. En mycket väl omhand tagen original bil i orört skick med några mindre optiska brister (som inte ens syns av ett otränad öga) eller restaurering av liten äldre datum med original delar men har några mindre detaljerings missar. Lackering ska vara original färgnuance och detaljerna måste komma överens med dåtidens leverans. Bilen se fortfarande väldig bra ut och skulle vinna en regional utställning. Körs väldig liten, kanske bara t/r till utställningar.

Väldigt bra; 80-90 poäng; En bil i välbehållen original skick eller äldre renovering. Mindre ändringen i teknik och utseende förekommer, liksom små optiska ‘fel’ (patina). Lite ytrost på undersidan och mindre bruksspår är okej men allt fungera. Bilen går att köra även längre sträckor och är besiktigad (eller kan besiktigas utan anmärkningen) och är full körduglig. Dem flesta bilar hos bilshows och bilträffar har denna klassifikation. En bra kandidat till en full renovering i framtiden.

Bra; 60-80 poäng; En bil i bruksskick. Det syns att bilen (har) används, in- och utvändig. Kromen och lacken har förlorad sina lyser, repar och bucklor finns och rost självklart (men inte i dem bärande delar). Bilen är besiktigad (eller kan besiktigas utan anmärkningen) och körduglig men några mindre viktiga saker (till exemp. AC, stolvärme, el-fönsterhiss) kan vara ur funktion. Flera delar har utbytts men inte med original delar. Kanske inte direkt en renoveringskandidat men för en små peng kör du något annorlunda.

Skaplig; 35-60 poäng; En bil i renoverings skick. Bilen är INTE besiktigad eller/och körduglig. Kan vara inkomplett, sliten och nedplockad…..ett avstannad projekt. Renovering är möjlig men behövs (stor) kännedom, kunnande och investering. Det är frågan om det lönar sig, kanske betala liten mer och köpa ett bättre exemplar.
Nämnda pris gäller för en bil som är i grunden komplett, ändå väldig svårt att bedöma!

Bilen med mindre än 35 poäng anses att inte är lönsamt att renovera men dem kan fungera som reservdels bilar.

Poängsystem: Så här värdera du din bil.

  1. Original utsidan: dekaler, modellbeteckning, krom lister, fälgar mm.
  2. Kvalitet utsidan: rost, lack, krom, bucklor, jämna skarvar, däcken och fälgar
  3. Original insidan: radio, ratt, instrumentbräda, textiler, mattorna, stolar av rätt typ/färg, bagaget.
  4. Kvalitet insidan: fungera alla knappar, inga sprickor i sättarna/instrumentbräda.
  5. Kvalitet undersidan: rost, håll, broms- bränsleledningen, oljeläckage.
  6. Helhets intryck hela bil: smutsig eller ren, slitagespår, magkänsla
  7. Komplett: redskap, extra hjul, instruktionsbok, historiska dokumenten, finns alla delar/accessoar
  8. Körduglig: går den att köra eller inte
  9. Testkörning: bromsverkan, oljud, rök, går rakt, inget glapp.
  10. Drivlinje: motor, växellådan, drivaxel, läckage

Alla får mellan 10 och 0 poäng, förutom ‘körduglig’ den får 10 eller 0 poäng.
Det är du som bestämmer hur många poäng en del är värt, sedan räknar du ihop alla poäng och jämför med värderingslistan. Sedan kan du kolla prislista och se vad bilen är värt i skicket du anser att bilen befinner sig i.

utskriv versionen hittar ni här: CHECKLIST BILDELAR